* void, oh the void (06/2009)


Kuudes albumi "void, oh the void" jatkaa tutuksi tulleella tummanpuhuvalla minimalistisella tyylillä. Levyllä on mittaa reilut 44 minuuttia ja se sisältää vain yhden albumin mittaisen biisin, nimeltään tietenkin "void, oh the void" (44:14).

Levy on tehty reilun kuukauden aikana (20. huhtikuuta - 25. toukokuussa 2009) käyttäen sämplejä.
Levy on 50 kpl:n cd-r -painos ja sen julkaisi Luovaja (julkaisupäivä 11.6.2009).
Levyä voi tilata levy-yhtiöltä hintaan 4 e (sisältää postituksen).
Lyhyt näyte levyltä on kuultavissa Last.fm -sivustolla.

- Osanen levystä on soinut Jukka Mikkolan toimittamassa Avaruusromua-ohjelmassa YLE Radio 1 -kanavalla (9.8.2009 lähetyksessä).

Ihmisten kommentteja levystä:

* "More genius music from micro label Luovaja. Just love this album! Almost perfect. 4,5/5" -Paanpa (Rate Your Music)

* "Bearly Queen is a one-man dark ambient project based in Finland. Notably, BQ cannot play any instruments, so he must rely entirely upon samples as the source material for his bleak soundscapes. That wouldn't be such a big deal if he made harsh electronic or noise music, but Bearly Queen is quixotically hell-bent on recapturing the sound of Tangerine Dream at their absolute spaciest. Despite that significant handicap, he has nevertheless been a remarkably prolific fellow thus far, releasing at least four full-length albums in just the last year and a half. Lamentably, his talent is not at quite the same level as his ambition and work ethic just yet.
"void, oh the void" consists of just a single lengthy track. The first six minutes or so are devoted to completely non-engaging deep rumbles and unrecognizably slowed-down and stretched sounds, but gradually the noises get louder and more intriguing and a low and ominous synth drone creeps in to add some much-needed atmospheric color. Then, for the next half hour or so, the foreboding crackling, creaking, and rumbling glacially swell and ebb in intensity, yet never really become engrossing or progress into anything more. In fact, it is quite easy to entirely forget that this album is even playing at times unless it is being played at jet engine volume. Oddly, however, the piece ends with an unexpected flourish of color and musicality, as the last two minutes are populated with chimes and a heavily-delayed glissando of classical guitar. This is a rather mystifying artistic decision, as this crescendo was not previously hinted at or built up to in any way, but it is hopefully a harbinger of more memorable and varied work in the future.I suppose this album succeeds artistically to at least some degree, as the atmosphere is undeniably cold and empty enough to approximate the void of space. Also, anyone with the superhuman patience and attention-span necessary to assemble a 44-minute track entirely from samples on their computer deserves my grudging respect. Unfortunately, "void, oh the void" is generally just too murky, meandering, and one-dimensional to warrant much attention in the already hopelessly oversaturated experimental music world. 4/10" -Anthony D'Amico (Foxy Digitalis)

* "Bearly Queen Oulusta on varsin tuore artisti dronekentällä. Silti parissa vuodessa hän on ehtinyt saada ulos jo peräti neljä CD-R julkaisua. Näistä tuorein "void, oh the void" vakuuttaa ainakin minut siitä että Bearly Queenin tekemisiä kannattaa seurata.
"void, oh the void" koostuu yhdestä pitkästä raidasta joka kulkee tyylipuhtaasti minimalistisen dronemusiikin tietä. Alkupuolisko on jotakin Moljebka Pvlsen ja minimalistisemman Troumin välimaastosta; hiljaisuudesta nousee hitaasti, hitaasti esiin valtavan oloisena hyökyvä äänimassa. Kuin valtava laiva yössä, joka hitaasti lähestyy paljastaen yhä enemmän voimastaan. Todella matalat bassofrekvenssit tuovat massiivisuuden tuntua, vaikka levy onkin hiljainen ja volyyminupin reilu nosto tuo esiin äänimassan herkullisen yksityiskohtaisuuden. Levyn toinen osio on Lustmord-maisempaa syvän pimeyden tutkiskelua - staattisempaa ja synkempää. Lopussa on pieni orkestraalimainen "outro" jonka tarpeellisuudesta en ole aivan varma.Erittäin onnistunutta dronemusiikkia, esim. Moljebka Pvlsen ja Troumin ystäville todella tutustumisen arvoinen nimi. -John Björkman (Kuolleen musiikin yhdistys)